Blogg

Att inte planera är att planera för misslyckande

Just nu är många VD:ar och ledningsgrupper mitt uppe i planerandet för 2023. Budget skall sättas, affärsplaner godkännas och handlingsplaner realiseras. Så finns det de som inte gör något.

November 2, 2022
5 min

Som agerar och bygger allteftersom omvärlden gör sig påmind.

Ibland går det bra och ibland går det inte lika bra. Nyckelordet här är "ibland". Dvs man vet inte riktigt när. För mig är det fullkomligt självklart att man har en plan. Lika självklart är det att jag sällan följt planen. Inte till 100% i alla fall.

Men poängen med att göra en plan är att själva processen gör att man direkt och indirekt skapar scenarion som man sedan är förberedd för.

Den här månaden skriver jag två artiklar som tangerar detta ämne.Precis som förra månaden hoppas jag att du vill stötta mig och Gymnastikföreningen i Örebro i vår strävan att åstadkomma motsvarande träningsmöjligheter som ishockey och fotboll (pojk- mansdominerade sporter) har i Örebro.

Trevlig läsning!//Andreas

Det gör ont att bli bättre!

De flesta människor kan relatera till att styrketräning handlar om att acceptera en viss grad av smärta i musklerna. Men ibland tenderar vi att glömma detta när det kommer till att bygga våra företag starkare.

Höjdhoppsfabriken!

Ordrarna flödar in och framtiden är ljus! Tajta leveranstider - men det har vi löst förr. Leveransen kickar igång och plötsligt funkar ingenting. Grejer går sönder, personalen blir sjuk och kunderna är "krångliga"....

Vad hände?

Vi har ju gjort som vi alltid gjort!

Och det är ju just det som är problemet när företaget når en ny nivå.

Jämför med tex en höjdhoppare. Först hoppar han regelbundet och utan 2 meter. Så bestämmer han sig för att gå för 2.20. Träningen rullar på och så en dag klarar han sitt mål. Men nu börjar helt nya problem uppstå. Att leverera på den här nya höga nivån kräver helt annan träning och återhämtning för att kroppen skall hålla. Samma med företaget. Det går inte att kraftigt öka leveransen utan att göra förändringar. Det kan handla om rekrytera mer människor, se över arbetssätt eller göra investeringar. Oavsett så kommer det smärta på något vis.

Vad är din plan för att prestera på en ny nivå?

Dejtingbolaget!

Det finns en anekdot (av många) om Göran Persson.

I en mellanvalsintervju fick han frågan varför hans regering inte levererat på några av de vallöften som var som mest framträdande i valdebatterna. Göran Perssons svar var: - Men då var det valkampanj, nu är det mandatperiod!

Ett annat exempel som de flesta kan relatera till är att när vi dejtar en ny person så är det sällan våra sämsta sidor som vi lyfter upp under just dejtingfasen. Det unga entreprenörsdrivna bolaget samlar alla grundarna och beslutar att sikta mot stjärnorna och "går för det". Snart upptäcker man att det krävs organisation, struktur och hållfasta planer.

Ganska långt från entreprenörsfasen.

Dejtandet är med andra ord slut och det är dags att börja leverera. Dvs skapa struktur som inte är beroende av grundarnas enskilda insats utan ett bolag som själv kan skapa nya kunder.

Vilken fas befinner du dig i med ditt bolag?

Det blir värre innan det blir bättre!

Bägge exemplen ovan kommer kräva en insats av ledning och medarbetare för att bryta mönster.

Och det kommer "göra ont".

För att bryta ett ineffektivt arbetssätt måste man under en period jobba mer för att skapa ett nytt arbetssätt samtidigt som man är fullt upptagen av "det gamla".

Det gör ont...

Du börjar in

Du börjar inte med att köpa hammare!

Du har bestämt dig!

Här skall byggas hus!

Ingen tid att spilla - högsta fart till XL Bygg!

Det här var en fin hammare den köper jag, vilken kanonbra såg den skall jag också ha, lite spik är bra och bräder. Så hem och börja snickra.

Riktigt så går det ju inte till och det vet vi alla. Först har vi en önskan om ett nytt hem, ett hem med alla de funktioner vi saknar i vårt nuvarande hem. Var skall det ligga? Hur stort behöver det vara? Skall det vara någon särskild design?

Sedan dags att rita och konstruera. Sköta inköp och hanterar leverantörer.

Ja du fattar!

Det krävs en plan, en vision. Precis som i företagande behöver vi en vision - en ledstjärna - för att veta var vi skall ta bolaget. När visionen blir tydlig och attraktiv behöver vi fundera på hur det skall gå till vilken väg/strategi skall vi följa?

När strategin är satt och pekar mot visionen behöver den fyllas med innehåll. Vilka aktiviteter kan/bör vi göra inom ramen för strategin för att ta oss mot visionen och målen.

Sedan slutligen när allt detta är på plats är det dags att verkställa! Och korrigera samt korrigera igen.

För att citera Albert Einstein

If I had only one hour to save the world, I would spend fifty-five minutes defining the problem, and only five minutes finding the solution.

Det är gymnastikens tur!

Du vet vid det här laget att jag brinner för gymnastik.

Tyvärr är det så att Örebro kommun är den enda av Sveriges 20 största kommuner som valt att inte hjälpa gymnastiken att träna i ändamålsenliga lokaler.

Ishockeyn i Örebro har is att träna på.

Simningen har vatten att simma i.

Gymnastiken har inte en hall anpassad för gymnastiksporten.

Det skulle betyda oerhört mycket för mig om du också skrev under kampanjen för denna viktiga fråga. Varje namn som läggs till listan skapar momentum och gör det troligare att vårt mål blir verklighet.

Kommer du stå med mig och skriva under på denna kampanj?

Skriv under här

Andreas Getzman

Gör dina visioner till lönsamma affärer.

LinkedIn

Du kanske också gillar...