Blogg

Vårvindar friska

Så lämnar vi april och påsk bakom oss. En månad med lite färre arbetsdagar än vanligt. Det är spännande hur sådana fenomen påverkar olika branscher. Konsultverksamheter som är beroende av tid och/eller beslut hos kund påverkas på ett tydligt sätt.

June 8, 2022
4 min

Så lämnar vi april och påsk bakom oss. En månad med lite färre arbetsdagar än vanligt. Det är spännande hur sådana fenomen påverkar olika branscher. Konsultverksamheter som är beroende av tid och/eller beslut hos kund påverkas på ett tydligt sätt.

Jag minns exempelvis från min tid på Consensus att vår affärsområden bemanning och utbildning i allra högsta grad påverkade av antalet arbetsdagar i en viss månad. Medan rekrytering inte var lika känslig.

När det gäller tex mäkleri så är det också en bransch som påverkas av att månaden är kortare. Påsken gör att antalet disponibla visningsdagar minskar. Och månadens längd gör att antalet dagar man kan hålla igång en budgivning minskar.

Numera är jag ju i en rad olika branscher. Tillverkning tex påverkas av en kort månad. Dels står maskinerna stilla pga av påsken och dels finns det färre dagar att leverera ut varor på. Hantverkstjänster likaså, det går helt enkelt inte att planera ut tekniker i den omfattning man skulle önska.

Snart går Sverige in i dvala. När maj månad är över börjar skolavslutningar och studentfiranden påverka bemanningen hos många företag. Sedan kommer midsommar som följs åt av en lång och utdragen period av semester. Innan företagen är tillbaks med full bemanning är vi inne i september och bara ett kvartal kvar på året.

Någonstans där september/oktober kommer många företag börja träffa kunder som skall utgöra 2023 års första kunder/intäkter. Så frågan man bör ställa sig nu redan i maj är: har vi ordning på vår marknadsföring och försäljning så att vi är redo att möta 2023 års kunder i september?

Trist? Ja lite...Nödvändigt? Bara om du vill ha en bra start på 2023...

Jag har nu gjort min första månad som ordförande för Gymnastikföreningen Örebro. Redan haft många spännande samtal och ser fram emot att dra upp en ny strategi för föreningen. Mitt främsta fokus  kommer ligga på att skapa möjligheter för föreningen att träna under förutsättningar som är anpassade för gymnastik och inte för andra idrotter. Känner du någon som skulle kunna/vilja vara med och bidra till att gymnastiken i Örebro får anpassade träningsmöjligheter.

Be hen att kontakta mig

Trevlig läsning!//Andreas

Givers Gain - ett generöst samtal

När detta skrivs har jag tillsammans med fantastiska människor genomfört tre samtal. Tre återstår innan sommaren.

Först ut var Peter Moström, vi talade om bla effektfullt ledarskap. Sedan mötte jag Fredrik Bauer som har visionen att rädda världen från trista och meningslösa möten. Otroligt spännande att lyssna på hans tankar kring möten. Ami Hemviken var den senaste gästen. Vårt samtal handlade väldigt mycket om tillit och tillitsbaserat ledarskap. Också det ett jätteintressant samtal.

Redan nu kan jag dra några lärdomar.

Varannan vecka är ett tufft schema. Inte själva genomförandet. Men eventet skall promotas, gästen skall förberedas och så skall deltagare följas upp. Som ensamföretagare finns inte resurser att klara allt detta med gott resultat.

Sedan har jag insett att jag skapar väldigt bra content som går att återanvanda. Som ljudfiler eller som klipp för framtida poster på LinkedIn.

Givers Gain kommer tillbaks efter sommaren. Men i en annan skepnad.

Till dess..

Se till att du inte missar de återstående tre stjärnorna

Johanna Kagerup - främjar psykosocial hälsa
Johan Svedberg - hjälper dig att vinna upphandlingar
Susanne Hjälmered - rekryterar de främsta techstjärnorna

Prognosen, din kristallkula

Har du kartlagt beslutsprocessen i din verksamhet? När det gäller beslut som ökar din kostnadsmassa eller som kräver stora investeringar, hur går du då tillväga?
Visst vore det fint om du kunde vara säker på hur affärerna går när det är dags att sjösätta beslutet?
Det är här prognosen kommer in i bilden.

Jag upplever att alltför många företag inte jobbar med prognos på ett sätt som gör att de kan lita på den. Det vanligaste, jag ser, är att prognosen är en justerad budget. Dvs utfall tom idag plus resten av budgeten. Det förhållningssättet kan göra den mest riskbenägna att dra öronen åt sig.

För mig innehåller en prognos självklart det företaget presterat till idag. Men baserat på hur företaget presterar och vad ledarna tror om företagets framtida prestation så korrigerar jag även framåt.

i de fall jag varit på företag med mycket data har jag också försökt att förutsäga framtida resultat baserat på dagens prestation.

Exempel
Kristallkula AB vet att medeltiden från att kunden signerat avtal till dess att det finns pengar på kontot är 3 veckor.
Här har ledningen bra information kring likviditeten.
Kristallkula vet också att ca 30% av alla kundmöten leder till avtal och att det i medeltal tar ca 2 månader att signa kunden.
Nu vet ledningen baserat på hur många kunder säljarna träffar idag, hur mycket pengar som kommer in i Kristallkula om knappt 3 månader.
Det är fullt möjligt för Kristallkula att "jobba sig bakåt" ytterligare. Hur många telefonsamtal leder till möte? Hur många besökare på hemsidan leder till möte? Osv

Förutom att skapa en prognos för intäkten skapar Kristallkula också en prognos för hur leveransen behöver se ut framåt. När behöver vi rekrytera, skaffa nya lokaler osv?

Jag brinner verkligen för prognoser. När de "sitter" så infinner sig, hos mig, ett lugn. Oavsett vad de berättar. Så klart är det roligast om det går bra. Men även trista prognoser har ju den fördelen att man får en förvarning.

Andreas Getzman

Gör dina visioner till lönsamma affärer.

LinkedIn

Du kanske också gillar...