Blogg

Framtiden är här och den är ljus

Att använda digitaliseringen för att utmana etablerade aktörer i en bransch är bra. Men… med det sagt. Vad är det som faktiskt kostar pengar i en tjänst? Fundera på det när du jämför olika leverantörer av olika tjänster.

June 1, 2021
4 min 30s

Alla som får mitt månadsbrev finns på LinkedIn vilket är min huvudsakliga kanal för att träffa befintliga och nya kontakter. En reflektion från några av mina många möten i maj månad är vilka fantastiska unga entreprenörer vi har i Sverige. Jag förundras över och imponeras av är de unga entreprenörerna jag träffat har ett så globalt tänkande. Oavsett vad de har föresatt sig så har det handlat om att påverka världen i bättre riktning. Och med dagens teknik är det fullt möjligt. De entreprenörer vars företag ser dagens ljus idag har verkligen en vision där hållbarhet inte bara är ett buzzword. Mer om vision nedan

Digitala utmanare

En av mina kunder har på kort tid stått inför två rekryteringsbehov. En tjänst för tillsvidareanställning och en för tillfällig bemanning. Min reflektion kring detta är hur svårt det kan vara för den som inte rekryterar så ofta. Som kommande från bemanningsbranschen så kan jag varmt rekommendera att anlita rekryterings-, bemanningsföretag om du har behov av förstärkning. Att hitta rätta rekryteringsföretag kan vara en komplicerad urvalsprocess i sig. Även rekryteringsbranschen börjar få konkurrens från uppstickare som pressar priser med hänvisning till digitalisering. Och visst kan det kännas lockande att anlita någon som tar 25% av det traditionella arvodet. Som alltid gäller då regeln ”om det låter för bra för att vara sant så är det antagligen så”. De ”uppstickare” som vi träffade på i aktuellt kundcase hade lyft ut alla fysiska/digital träffar med kandidater. I mitt tycke den viktigaste beståndsdelen av en rekryteringsprocess. Det som skiljer en duktig rekryterare från oss ”vanliga” är att de professionella har detta som jobb. De kan hålla många intervjuer med samma kvalité gentemot samtliga kandidater. Vi andra blir trötta, börjar improvisera och får svårt att hålla en röd tråd.

Att använda digitaliseringen för att utmana etablerade aktörer i en bransch är bra. Men… med det sagt. Vad är det som faktiskt kostar pengar i en tjänst? Fundera på det när du jämför olika leverantörer av olika tjänster.

Vision

Jag visste inte att intresset för att jobba med sin vision var så stort.

Mitt arbete med att utveckla LinkedIn till en betydelsefull kanal för att skapa kontakter och så frön för framtida affärer. Ett enkelt, billigt och brett sätt att nå många människor på LinkedIn är webinarier. Jag har under våren deltagit i ett stort antal och haft behållning av detta. Däremot har jag för egen del brottats med bristande självförtroende i frågan.

Men så fick jag en välriktad spark i de bakre regionerna av den briljante Philip Gozzi och tog mod till mig. Sagt och gjort. Ett ämne valdes ut, datum spikades och inbjudan konstruerades. Vips! På mindre en två dagar hade 50 personer uttryckt intresse att vara med. Idag (31/5) börjar jag närma mig 100 intresserade.

Jag hoppas och tror att ämnet lockar och min tvist på det hela. Dvs hur du kan göra ditt företags vision till dagligt beteende. Det verkar som det finns ett jättestort behov hos företag att vara genuina. Att verkligen kunna påvisa för medarbetare och kunder HUR de jobbar för att förverkliga visionen. Jag är otroligt tacksam och glad över det stora intresset.

Till nästa nyhetsbrev hoppas jag kunna rapportera hur det gått. Du får gärna hålla tummarna för mig!

Tack för hjälpen!

Tack alla som bidragit till mitt affärsutvecklingsprojekt. Tidigare i våras fick jag uppdraget att för ett försäkringsbolags räkning undersöka hur en ny produkt skulle kunna möta marknaden. Det handlar om något så unikt som en förebyggande försäkring. Förebyggande arbete har förekommit en tid i försäkringsbranschen. Men då oftast i form av premiejusteringar på befintlig premie om man som kund kan uppvisa ett ”riskminimerande” beteende. Här pratar vi en hälsoförsäkring som löser ut då människor visar tendenser som kan leda till sjukfrånvaro.

För att ”provtrycka” produkten mot verkligheten kontaktade jag mina 1:a handskontakter på LinkedIn som uppgivit att de jobbar inom HR. Jag bad om lite av deras tid. Antingen en intervju över teams eller genom att delta i en enkät. Till alla dig som, helt ideellt, ställde upp vill jag rikta ett varmt TACK! Dina svar har varit ovärderliga. Och i skrivande stund sitter jag tillsammans med försäkringsbolaget och skissar på nästa steg i vårt samarbete.

Nedräkningen mot sommar och semester har definitivt börjat för för de flesta av oss. Äntligen fick familjen i månadens sista helg en rejält bra båttur. Hjälmaren kan verkligen erbjuda fantastiska smultronställen om man bara letar. När man är ute på ”storhjälmarn” märker man verkligen att man befinner sig på Sveriges fjärde största sjö.

För mig finns få tillfällen då jag laddar batterierna lika bra som när jag tillsammans med familjen får vara ute på sjön.

Till vi ses nästa gång…

All fokus på en punkt!

//Andreas

Andreas Getzman

Gör dina visioner till lönsamma affärer.

LinkedIn

Du kanske också gillar...