Blogg

Intensiv november

Min resa sedan februari har verkligen varit utmanande på alla sätt och vis. I princip uteslutande positivt. De enda motgångarna jag haft har egentligen varit affärer som sett ut att gå i mål istället gått stolpe ut.

December 23, 2021
6 min

Intensiv november

Vilken fantastisk månad vi lämnar bakom oss. Vädermässigt denna bästa november på flera år. Som jämförelse visade sig solen noll (0) timmar i november 2020. I det privata har jag och yngsta sonen hunnit vara på två stora gymnastiktävlingar. Han som gymnast och jag som domare. För mig är det verkligen en ynnest att få dela mitt livs stora intresse med mina barn.
När det gäller affärer så har jag fått starta upp flera spännande och nya samarbeten under månaden. Jag fortsättare att få ha förmånen att varje ny kund också innebär en ny bransch. Otroligt stimulerande!
I detta månadsbrev kan du bla läsa om hur jag landat i min vision för mitt lilla ”company of one” och dessutom vad som händer med ett team och dess medlemmar när gnällandet får fäste.

En vision för... en?

Min resa sedan februari har verkligen varit utmanande på alla sätt och vis. I princip uteslutande positivt. De enda motgångarna jag haft har egentligen varit affärer som sett ut att gå i mål istället gått stolpe ut.

That’s life…

Vad som verkligen varit spännande är hur jag skruvat och filat på mitt erbjudande, hur det skall paketeras, säljas och levereras. Då samtliga uppdragsgivare i dagsläget är ägare av sin bolag har mycket handlat om sådana frågor som ligger högt upp på ägarens agenda. En av dessa saker är VISION.


Jag har märkt hur svårt detta ämne är. Det finns visioner som långa som mindre noveller eller så korta att de inte betyder någonting. Det finns visioner som fantastiska men inte ”lever” i verksamheten. Samtidigt lever vi i en tid där dessa frågor blir allt viktigare för framtidens medarbetare. När jag hållit mina webinar under året har jag använt mig själv och mitt bolag som exempel. Och för att slippa ”hitta på” bestämde jag mig tidigt att göra jobbet. De råd jag ger till mina samarbetspartners skall jag ge mig själv. Så sagt och gjort.


Först och främst vilka värderingar vill jag att min vision skall vila på? För mig var det tydligt från dag ett att det finns tre saker jag vill leva utifrån i mitt företagande.


Familjen först
Nyfikenhet
Generositet


Så över till visionen. En bra vision besvarar följande frågor:


vad man gör,
hur man gör det,
när man gör det

och för vem man gör det
Jag har landat i visionen
”Hjälpa alla ledare att fatta hållbara beslut”
Genom begreppet hållbart så kommer jag räcka till för min familj. ”alla ledare” kan man bara nå om man är nyfiken och generös.


Jag är rätt nöjd faktiskt. Även om jag jobbar med orden ”hjälpa” och ”hållbara”.
Kanske har du ett tips till mig?

Sluta gnäll och börja leva!

Du har varit med om det.
Någon börjar gnälla på chefen, en kollega eller gemensam bekant. Du kämpar vill inte vara med, håller emot – försöker vara tyst. Det känns inte rätt i magen. En efter en stämmer gruppen in i klagosången – alla håller med, ”chefen ÄR väl ändå liiiite konstig” ”vem som helst av oss hade kunnat göra hens jobb” osv osv. Till slut riktas alla blickar mot dig… vad tycker du? Pressen blir för stor – du faller för grupptrycket och håller med. Och så är chefens, kollegans den bekantes öde beseglat. Hen är en knallkork, PUNKT!

Jag har varit allt det där.

Personen som startar en diskussion som aldrig borde sett solljuset, dragits med mot min vilja och chefen som alla pratar skit om.
Vad beror det på? Vad är det för mystiska mekanismer som skapar detta?

Jag är ingen psykolog så jag kan inte presentera några flådiga medicinska termer på förklaringen. Men vad jag vet är att gnäll är:

Gnäll är en negativt laddad kommentar som fokuserar på ett problem istället för en lösning
Det är en negativt kommentar riktat till någon annan än den som faktiskt sitter på lösningen
Det är en nedvärderande kommentar om/till en annan person

Jag har också haft anledning att fördjupa mig i varför människor gnäller och klagar.

Få uppmärksamhet
 Att klaga/skvallra är ett social kitt
Öka sin egen status
 Man klagar sällan på andra för att sänka sig själv
Sprida avund
 Få omgivningen att tro att någon fått något hen inte hade rätt till
Slippa ansvar och krav
 Genom att göra sig själv till offer vill man få enklare krav/ansvar
Ursäkta dålig prestation
 Peka på andras tillkortakommanden eller ”tur” för att relativisera sin egen prestation

Den 17 december håller jag ett webinar på detta tema. Förutom att prata om vad gnäll är och vad det ställer till med så kommer jag också prata om vad man kan göra. Som individ och som ledare.
För TÄNK om du och jag slutade gnälla idag! Aldrig mer klaga, gnälla eller skylla ifrån oss. Bli vuxna – på riktigt – och ta ansvar! Hur mycket skulle inte vår del av världen förbättras?

Tänk…

Om du vill vara med på webinaret anmäler du dig via länken nedan

https://zoom.us/webinar/register/WN_4k1aR_5mSfuZjR8Dky3m5A

Andreas Getzman

Gör dina visioner till lönsamma affärer.

LinkedIn

Du kanske också gillar...