Blogg

Vilken sommar!

Jag hade nog en bild av modebranschen som väldigt trendkänslig rent generellt. Men så var det ju inte har jag förstått efter att läst boken. Trendkänsligheten fanns bara gällande kärnan, mode. Inte hur konsumenter plötsligt förändrade sina vägar att ta del av budskap kring mode.

August 10, 2021
5 min

Alla som får mitt månadsbrev finns på LinkedIn vilket är min huvudsakliga kanal för att träffa befintliga och nya kontakter.

Årets sjunde månad är slut och snart är sommaren över. Tänk vad tiden går fort när man har skoj! Och det verkar som ju äldre jag blir desto roligare har jag. För varje dag, vecka, månad och år tycks bara bli kortare och kortare ju äldre jag blir. Eller desto roligare jag har. Det handlar om vilken inställning jag har. Se mer om det nedan.

I detta månadsbrev kan du ta del av två bokrecensioner. Två till synes helt olika böcker. Men när jag läst dem bägge så inser jag likheterna. Den första boken jag avslutade i somras var Fashionabla varumärken av Karin Winroth. Den andra boken var On Demand marknadsföring av Niklas Gustavsson.

Båda böckerna berör den enorma teknikutveckling vi just nu är mitt uppe i (eller är vi det? vi kanske bara är i början…). Karins bok beskriver vad som händer med en bransch, tillsynes lyhörd, när tekniken sveper in och förändrar spelreglerna. Niklas bok handlar om delar av den teknik vi varje dag upplever. Varför får vi upp de där mystiska annonserna i telefonen helt plötsligt?

Fashionabla Varumärken

image2

Boken handlar om vikten av att använda sin magkänsla i arbetet med att utveckla varumärken och affärer. Om att våga experimentera och erbjuda affärsmodeller som inte funnits tidigare – modeller som kan förändra en hel bransch.

Jag hade stor behållning av boken. Inte för att jag är någon modenörd eller mer intresserad av kläder än någon annan. Utan för att det var en intressant betraktelse av vad som sker när en bransch går igenom ett paradigmskifte. OCH hur individer på rätt plats vid rätt tillfälle kan skapa framgång av (i detta fall teknikskifte) förändringar.

Jag hade nog en bild av modebranschen som väldigt trendkänslig rent generellt. Men så var det ju inte har jag förstått efter att läst boken. Trendkänsligheten fanns bara gällande kärnan, mode. Inte hur konsumenter plötsligt förändrade sina vägar att ta del av budskap kring mode.

Man missade helt bloggosfären och plötsligt var det helt nya människor som influerade fansen. De traditionella modehusen var (kanske är…) hierarkiska, svåråtkomliga och stod för envägskommunikation. Plötslig t trädde bloggare in på scenen med en helt annan närvaro visavi fansen/modeintresserade.

Oavsett om du är intresserad av modebranschen eller ej så rekommenderar jag dig att läsa boken. Väldigt intressant att se hur en bransch påverkas av, i detta fall, blogg- och influncerfenomen.

Datadriven marknadsföring

Handlar boken ON DEMAND Marknadsföring om, skriven av Niklas Gustavsson.

Boken förklarar på ett mycket pedagogiskt sätt hur du som jobbar med marknadsföring skall tänka när det kommer till Marketing automation (Datadriven marknadsföring).

Som lekman inom det tekniska området inom marknadsföring kan jag bara konstatera att det verkligen behövs en bra bok på området. Niklas beskriver verkligen på ett bra sätt hur du på bästa sätt kan hjälpa ditt företag och dina kunder till rätt beslut genom val av teknik. Det finns mycket buzzwords på området. Och det är lätt att dras med i hypen. Niklas reder ut begreppen, vad vill du med din marknadsföring? Hur skall du hjälpa dina kunder? Osv osv.

Niklas tar oss med på marknadsföringens historiska utveckling. Från ”shout it out” till On Demand. Hur data hjälper företag att skräddarsy den reklam du exponeras för.

Bitvis känns det lite läskigt med all data som sparas om oss, om all ai som fattar beslut. Samtidigt med tekniken rätt använd och tillämpad kommer vi kunna frigöra tid att leva upp till våra kunders förväntningar på ett ännu bättre vis.

Fler kunder!

Vi är nog många som inte kan vänta på att semestern skall ta slut. Inte för att vi har fått nog av ledighet och umgänge med nära och kära. Utan för att det finns en vibrerande känsla av förhoppning i luften. Nära nog samtliga parametrar för det svenska näringslivsklimatet pekar i positiva riktningar.

Jag själv har stora förväntningar på hösten. Jag har bra dialoger igång och jag har nya spännande uppdrag som skall starta under årets andra hälft. Läs mer om det i förra månadens månadsbrev, länk nedan.

Många företag i Sverige (och världen) kommer ha en positiv period framför sig. För väldigt många kommer det gå bra av den enkla anledningen att marknadsmotståndet lättar. Jag hoppas att jag har mina kommande kunder bland de företag som bestämt sig. Oavsett marknadens motstånd kommer de gör de förändringar som krävs för att ta ett språng. Eller lägga grunden till långsiktig och hållbar tillväxt.

Jag tror också att jag kommer ha mina kunder bland de företagare som drivit sina bolag på ren entreprenörsanda, som genom egna stora insatser (i tid&pengar) skapat framgång för sig och sina anställda. Men som nu känner att det är dags att fortsätta framgångsresan från en mer umbärlig position.

Jag tar tacksamt emot tips och idéer från dig om du i ditt nätverk har bekanta som stämmer in på beskrivningen ovan.

Fokusera på det du kan påverka!

I sommar har jag postat inlägg på LinkedIn med oförtruten styrka. Ett i veckan. Det har varit spännande att se hur engagemanget varierat och vem som läser och kommenterar. Ett av de inlägg som väckt mest reaktioner är ett om att inte gnälla. Att gnälla är dåligt för din hälsa, dina relationer och dina prestationer. Att strunta i att gnälla är inte samma sak som att strunta i att påpeka saker som inte funkar. Men gnäll, är bara destruktivt. Gnäll handlar bara om att sätta dig själv i en bättre position. Gnäll handlar om att undvika ansvar.

Jag kunde inte tänka att det skulle väcka så mycket reaktioner. Läsarna var verkligen delade i två läger. De som höll med och de som tyckte att gnäll verkligen har ett berättigande.

Jätteintressant!

Till vi ses nästa gång…

All fokus på en punkt!

//Andreas

Andreas Getzman

Gör dina visioner till lönsamma affärer.

LinkedIn

Du kanske också gillar...